Як ГО збирати кошти через свій сайт: поради

29 листопада в межах VІI Форуму організаційного розвитку громадянського суспільства медіаекспертка Михайлина Скорик презентувала посібник "Дієвий краудфандинг: що потрібно знати громадській організації, щоб ефективно збирати пожертви через власний сайт"

Кореспондентка Центру інформації про права людини відвідала захід і занотувала низку корисних порад. 

Краудфандинг – це, по-перше, додаткове незалежне джерело фінансування. По-друге, це мірило вашої впливовості, що дає розуміння важливості запропонованого проекту для суспільства. По-третє, це чудовий індикатор для донорів, що ваша робота справді затребувана в країні.

У вас може бути цікава та суспільно важлива ідея, але обмаль ресурсів для її реалізації. Або, навпаки, ви вже здійснюєте потрібний для певної спільноти проект на кошти донора, і вам хотілося би продовжити його попри те, що скоро донорське фінансування закінчиться. Краудфандинг – тобто збір грошей серед населення – чудове рішення для схожих ситуацій. Це не лише спосіб знайти фінансування, але й своєрідна перевірка, наскільки ваша ідея затребувана в суспільстві, скільки однодумців ви маєте, чи добре ви доносите корисність своєї роботи прихильникам і чи має вона потенціал серед людей, які досі були геть незнайомими з вашою діяльністю.

Чим зрозуміліше і конкретніше ви опишете свою роботу, тим більшою буде кількість благодійників та сума залучених коштів.

Попри те, що люди охоче дають кошти тим, хто їх потребує, почати залучати такі гроші не дуже просто. Адже найперше вам треба переконати інтернет-аудиторію, що ваш проект важливіший за те, на що людина розраховувала витратити заробіток, поки не дізналася про вас.

Пожертви – це завжди питання пріоритетів: купити кілограм морозива чи віддати ці гроші на адвокатів для захисників зелених зон; витратити на вейкбординг чи на організацію, що перевіряє прозорість діяльності благодійних фондів в Україні; пожертвувати бабці коло храму чи щомісячно фондувати ваш проект, спрямований на системну підтримку людей похилого віку.

Точковий проект завжди успішніший у краудфандингу, ніж загальна корисна справа.

Можна збирати кошти на роботу організації в цілому, але при цьому така діяльність має бути зрозумілою для цільової аудиторії та містити звіти про конкретні результати і досягнення, яких змогла добитися НГО.

Другий можливий варіант – це збір коштів під конкретний проект, який ініціює ваша організація. Наприклад, на підтримку дітей кримських політичних в’язнів або висадку весною 300 молодих дубів чи прибирання сміття на великій площі закинутого парку легше згуртувати людей, ніж для адвокації захисту прав всіх політв’язнів чи боротьбу за чистоту довкілля по всій Україні.

На етапі планування онлайн-кампанії під проект важливо бути максимально конкретними. Чим простіше жертводавцю уявити фінальний результат вашого проекту, тим більше шансів для вас зібрати суму, необхідну для його реалізації.

Перед запуском краудфандингової кампанії на сайті переконайтеся у тому, що ваші статутні документи дозволяють це робити згідно з чинним законодавством. Або, якщо треба, приведіть їх у відповідність.

Бухгалтери, що працюють з третім сектором, відзначають, що українське законодавство дозволяє НГО збирати пожертви на статутну діяльність – за умови, що це передбачено в статуті вашої організації.

Тобто призначення платежу варто вказувати, як “безповоротна фінансова допомога на виконання статутних цілей”. При цьому представники ГО “Центр протидії корупції”, які працюють з онлайн-пожертвами з 2014 року, зазначають, що призначення платежу та формулювання у статуті організації мають збігатися. Зокрема, у розділі, де йдеться про майно та кошти НГО, має бути пункт, який дозволяє залучати “кошти та майно, які надходять безпосередньо або у вигляді безповоротної фінансової допомоги, у вигляді грантів або добровільних пожертв фізичних та юридичних осіб, у тому числі іноземних”.

Правильно розташуйте кнопку збору пожертв – так, щоб її побачила максимальна кількість відвідувачів.

За узагальненою статистикою, лише 20% користувачів заходять на сайт з головної сторінки, а 80% потрапляють безпосередньо на сторінку тексту чи відео, які їх цікавлять.

Тому кнопку важливо зробити наскрізною, провівши через всі сторінки сайту: щоб її було видно і на головній сторінці, і всередині статті. Є три типові місця для розміщення:

  • у хедері головної сторінки і в правій колонці на внутрішніх сторінках сайту;
  • у хедері (шапці) головної сторінки, який повторюється на всіх сторінках сайту;
  • у хедері головної сторінки і в спеціальному блоці під текстом на внутрішніх сторінках.

Якщо ви маєте усталену аудиторію і добре знаєте її звички, кнопку можна інтегрувати і в будь-якому іншому місці сайту – головне, щоб вона стала видима для всіх користувачів. Наприклад, пропозицію підтримати вашу організацію пожертвою можна розмістити у вигляду попапу (pop-up), що вискакує кожному користувачу, який зробив скрол або провів на сайті більше однієї хвилини.

Попри те, що користувачі загалом не люблять попапів, цей спосіб буде ефективним, якщо ви: по-перше, передбачите кнопку “Закрити попап”. По-друге, інтегруєте галочку “Не показувати мені більше цей попап”, щоб кожен міг добровільно і без стресу відключити цю пропозицію. По-третє, напишете доброзичливий текст, який мотивуватиме вашу аудиторію перейти на сторінку оплати.

Якщо ви запускаєте новий сайт із кнопкою “Підтримайте нас фінансово”, рекомендуємо не лише встановити кнопку на видному місці, а й використати попап на 1–3 місяці як рекламу для цієї функції.

Ще один варіант, який варто задіяти в соціальних мережах, – це налаштувати кнопку “Пожертвувати” в Facebook. Це нескладно зробити, користуючись налаштуваннями цієї соціальної мережі.

Підключіть на ваш сайт котрийсь із агрегаторів платіжних систем, тобто компаній, які уповноважені приймати платежі від Visa, Mastercard та інших міжнародних платіжних систем.

Агрегатор – це по суті сервісна інтернет-платформа, яка забезпечує проходження платежів онлайн з різних країн. Вона відповідає низці критеріїв безпеки інтернет-платежів, є верифікованою світовими платіжними системами, з якими співпрацює, а також бере з користувачів за свої послуги від 2 до 5 відсотків з суми платежу, що і є заробітком такого сервісу.

Важливо відзначити, що цей відсоток сплачуватиме НГО, а не благочинник, тобто зі 100 перерахованих вам гривень, на рахунок падатиме 95-98 гривень, що також важливо пояснювати під час звітності, аби сума перерахованих та витрачених коштів збігалася з точністю до копійки.

Найвідоміші у світі платіжні системи, такі як PayPal, Apple Pay, Google Pay, повноцінно не працюють з українськими електронними картками через обмеження нашого регуляторного законодавства.

Водночас в Україні діють десятки агрегаторів для підтримки різних платіжних систем, частина з яких навіть спеціалізується на роботі з громадськими організаціями. Це, наприклад, WayForPayLiqPay, Ipay, Мобільні гроші від Київстар.

Докладно про особливості кожного з них читайте у повній версії посібника. Вибрати один із цих або з десятків інших агрегаторів, що працюють на ринку, вам допоможе ваша команда розробників сайту. 

Регулярно комунікуйте з людьми, що вас підтримують: потрібно вибудувати не лише прозору систему інформування, зрозумілу кожному, хто надав вам гроші, а й постійно заохочувати тих, хто ще роздумує, чи варті ви його підтримки.

Прозорість та повнота фінансового звіту – це головний чинник побудови довіри до вашої діяльності. Більшість організацій, які лише починають працювати з пожертвами, вважають, що достатньо оприлюднити фінансовий звіт за квартал чи за рік, і це свідчитиме про прозорість роботи. Практики ж, які збирали сотні тисяч гривень онлайн, наголошують: тут дуже важлива регулярна комунікація з людьми. 

У звіті людей цікавить три ключові речі:

  • чи показали ви суму, яку вам було перераховано, публічному звіті;
  • яка загальна сума зібраних коштів за певний період;
  • як ці гроші були витрачені – з точністю до копійки.

Звітність варто подати максимально просто і чітко, щоб кожна людина легко побачила як загальну картину, так і розділ витрат. Наприклад, цифри з Excel легко візуалізувати, якщо розробники виведуть дані зі звіту у вигляді діаграм, стовпчиків чи картинок. Але така розробка потребує додаткових годин роботи програмістів та веб-дизайнера сайту.

Інший варіант візуалізації – створити на базі фінансових даних інфографіку для соціальних мереж. Адже картинки не тільки інформують людей про те, куди пішли гроші, а й переконуватимуть нових користувачів в ефективності переказу коштів саме вам.

Посібник підготовлений Центром інформації про права людини в межах регіонального проекту Нідерландського Гельсінського Комітету та Гельсінського Фонду з Прав Людини (Польща) "Підтримка правозахисників на пострадянському просторі" за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Королівства Нідерланди.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter

Дякуємо, інформація про помилку відправлена
Будь ласка, виберіть текст
Ви вибрали забагато тексту
x
В чому помилка?
Зв'язатися з нами
Центр інформації про права людини