Мінфін вважає життя хворих українців економічно недоцільним – експерт

Дата: 28 Січня 2015 Автор: Микола Мирний
A+ A- Підписатися

Понад третини усіх регіональних тендерів у галузі медицини не відбулось в 2014 році. Відповідно така частка ліків та обладнання може не потрапити в лікарні цього року.

Про це свідчать результати моніторингу закупівель у сфері охорони здоров’я, передає кореспондент Центру інформації про права людини.

Дослідивши витрачання коштів місцевих бюджетів Запорізької, Херсонської, Чернігівської та Волонської областей, експерт Центру політичних студій та аналітики Гліб Канєвський каже, що 36% закупівель зірвались.

“Всього в чотирьох областях протягом 2014 року було запланована 181 закупівля, з яких укладено договори на постачання медикаментів всього на 115 закупівель або 64%. 36% закупівель в регіонах за кошти місцевого бюджету просто зірвались. Відтак пацієнти не отримали послуги”, – каже Гліб Канєвський.

Експерт називає три причини зриву держзакупівель: корупція, забюрократизованість системи закупівель та основна з них – недофінансування місцевих бюджетів. Остання причина породжує недовіру бізнесу до закупівель.

“З 2010 року в Україні розпочалось ручне управління бюджетом. Тоді уряд розпоряджався самостійно, які видатки він буде покривати. В першу чергу, покривались видатки величезних держпідприємств, таких як “Нафтогаз”, “Чорноморнафтогаз”, у другу чергу – видатки центральних органів влади (міністреств, Генпрокуратури та інших) і вже в третю чергу – місцеві бюджети. З 2010 року почав рости дефіцит місцевих бюджетів і не всім вистачило коштів. Багато підприємців, які ще 2010 року постачали товари та послуги державі, досі очікують свої кошти. Поділіть це все на інфляцію, яка відбулась з того періоду, тоді можна порахувати втрати цих підпріємців і їх настрої. Вони просто не йдуть більше на державні закупівлі. Бізнес не довіряє державі”, – констатує Гліб Канєвський.

Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) вперше за всю свою незалежність в 2014 році “провалило” свої державні закупівлі. Величезна кількість людей лишилась без лікування, каже голова правління благодійного фонду “Пацієнти України” Дмитро Шерембей.

“Є рідкісні захворювання, наприклад, мукавісцидоз (кістозний фіброз – ред.). Дітки, які не отримують лікування від цієї хвороби, дуже мало живуть. Україна не купила жодної таблетки для цих дітей в 2014 року. Із всіх закладені в бюджеті коштів усі повернулись в бюджет через корупцію, невчасну закупівлю та технічні проблеми. У підсумку ці діти лишились без лікування”, – підсумовує Дмитро Шерембей.

Експерта обурює, що службовці, які зірвали закупівлі, правоохоронні органи не притягають до відповідальності.

Це списується, як недолік. Але ж люди помирають! Було б дивно, якби ми зараз з вами спілкувались, а за вікном гнався якийсь джип, зніс цілу зупинку, вбив семеро чи восьмеро людей, а у підсумку ми прочитали б звіт в ДАІ: “Ви знаєте, просто погано накачене колесо було і тому машина поїхала не так”. В Україні за одну добу помирає від онкології практично 300 людей. Уявіть собі на секунду таку аварію. Який поїзд чи літак має падати кожного дня, щоб померла така кількість людей?”, – запитує голова правління благодійного фонду “Пацієнти України” Дмитро Шерембей.   

Якщо у лютому бюджет України не буде переглянутий і фнінасування 18 державних програм не буде збільшено, то в середньому за одну добу від нестачі ліків може помирати 1600 людей, прогнозує він. Для прикладу програма по закупівлі препаратів для хворих на СНІД недофінансована на 70%. Замість 747 млн грн виділено всього 218 млн. Кожна з 18 програм недофінансована, тому громадські організації вимагають збільшення фінансування.

  

“Службовці викреслюють із бюджету не кошти з лікарень, а людей, які мають право жити. І вони не уповноважені їх це право позбаляти. У людини закріплено право на життя та здоров’я. Ані прем’єр-міністр, ані президент, ані парламент невповноважені цього права позбавляти. Ми будемо наполягати на тому, щоб їхнє право було реалізоване в програмах лікування на 100% доступності”, – каже Дмитро Шерембей.

Експерт вказує на оманливі аргументи Міністерства охорони здоров’я у своїх звітностях для Кабінету міністрів: “Вся звітність закупівель 2014 року має обманну сторону. Цифра у 100%, яка використовуєься у звітах МОЗу, не відображає реальність. Коли МОЗ каже, що вони на 100% закупили ліків, то насправді мова йде тільки про те, що вони витратили 100% коштів”, – наголошує Шерембей.

Але вихід із складної ситуації є. Національна система закупівель має бути відкрита для іноземних постачальників, каже експерт. В Україні мають бути електронні закупівлі з мінімальним втручанням людей. Ми маємо перейти до перемовних процедур для закупівлі ліків у самих виробників. Треба, щоб була можливість підписання довгострокових контрактів. Це б здешевило ліки і збільшило б їх кількість водночас. Треба також спростити регуляторну систему і зробити її більш ліберальною, що б на 30% здешевило препарати. А для цього вже треба змінити кілька законів та підзаконних актів.   

Поділитися:
Якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter