“Не пом’ята, а пом’яті”: ініціатори соціальної реклами про безпечну їзду в авто розказали, чому в ній лише жінки (оновлено)

Дата: 20 Грудня 2018
A+ A- Підписатися

Візуалізація соціальної кампанії “Пом’яті, але живі”, спрямованої на формування в українців звички пристібати ремінь безпеки в автомобілі, заснована на даних досліджень Національної адміністрації безпеки дорожнього руху (NHTSA) та Страхового інституту дорожньої безпеки США (IIHS).

Про це Центру інформації про права людини повідомила Олеся Холопик, заступниця директора Центру демократії та верховенства права CEDEM, який виступив ініціатором та замовником кампанії.

За її словами, мета кампанії – зменшення смертності і травматизму на дорогах. А дані дослідження NHTSA США, зроблені у 2007 році, свідчать, що небажання пом’яти одяг паском безпеки входить до топ-10 причин не пристібатись.

“Ми вирішили працювати над одним із ключових факторів ризику, які визнані ВООЗ. Це ігнорування ременів безпеки. В Україні, згідно з нашими дослідженнями, лише 23% водіїв користуються ременем безпеки. Ми поставили за мету сформувати звичку у водіїв і пасажирів пристібатися. Для цього ініціюємо різні соціальні кампанії. А також наша організація розробила і адвокатувала законопроект про підвищення відповідальності за непристебнуті ремені”, – сказала Олеся Холопик.

Вона пояснила, що для новорічної соціальної кампанії залучили загальновідомих зірок і співачок, які мають свої історії про те, як вони сформували звичку пристібатись.

“Цільовою аудиторією цієї кампанії є жінки, хоча ми розуміємо, що серед чоловіків також є прихильники цих зірок. Тож співачки під час кампанії актуалізують це питання і популяризують звичку пристібатися всім”, – каже координаторка кампанії “За безпечні дороги”.

У відповідь на запитання, чому саме на жінок спрямована ця кампанія і чи є дослідження, що саме жінки рідше пристібаються, Олеся Холопик зазначила, що, згідно з даними дослідження Страхового інституту дорожньої безпеки США (IIHS), під час аналогічних аварій у жінок більша ймовірність зазнати важчих травм чи загинути, ніж у чоловіків.

Олеся Холопик додала, що новорічна кампанія “Пом’яті, але живі” – це не єдина кампанія, яка буде спрямована на безпеку на дорогах. ЦЕДЕМ надалі реалізовуватиме кампанії, орієнтовані на різні цільові аудиторії.

За її словами, зім’ятий одяг – це лише одна з причин, якими люди пояснюють непристебнутий пасок. Є ще такі: “на невеликій швидкості їду”, “мені недалеко”, “я поспішаю”, “я досвідчений і добре воджу” та “ніхто не пристібається”.

Водночас координаторка кампанії не знає, чому в сюжеті на “1+1” кампанію назвали “Пом’ята, але жива”, тоді як вона називається “Пом’яті, але живі”.

Нагадаємо, 19 грудня Центр інформації про права людини прокоментував сюжет на каналі “1+1” про соціальну кампанію “Пом’ята, але жива”, зауваживши, що вона містить ознаки сексизму. Адже в супровідному тексті сюжету йшлося про те, що проблема непристебнутих пасків через небажання пом’яти одяг в автомобілях стосується насамперед жінок.

При цьому не була наведена статистика, яка б свідчила, що саме жінки найбільше зловживають цим порушенням правил дорожнього руху. А також не було джерела даних про те, що жінки це роблять, аби не зім’яти одяг.

Водночас у наведених ініціаторами кампанії дослідженнях від Національної адміністрації безпеки дорожнього руху (NHTSA) та Страхового інституту дорожньої безпеки США також немає таких даних.

Натомість у резюме дослідження NHTSA зазначено:

“Більше чоловіків, ніж жінок, помирає в ДТП. Чоловіки зазвичай їздять більше кілометрів, ніж жінки, також для них більш властива ризикована поведінка на дорозі: вони частіше не пристібають пасок безпеки, водять у стані алкогольного сп’яніння та перевищують швидкість”.

Також в окремих розділах дослідження наведені дані про те, що чоловіки здебільшого гинуть в аваріях, пов’язаних із зловживанням алкоголем та перевищенням швидкості, і загалом частіше потрапляють в аварії. І лише зауважено, що відсоток виживання жінок після аналогічних аварій є нижчим, ніж у чоловіків.

Крім того, згідно з дослідженнями Страхового інституту дорожньої безпеки США, зім’ятий одяг лише на восьмому місці з 10 можливих серед причин, якими пояснюють непристебнутий пасок. Її вказали лише 9% респондентів. А на першому місці з 59% відповідей – “я їду на коротку відстань”.

Після публікації новини від 19 грудня в мережі Фейсбук розгорнулася дискусія.

Багато жінок обурилися тими асоціаціями, які створює кампанія. Вони зазначали, що завжди пристібаються і на місці водія, і на місці пасажира, але в цей момент часто чують від чоловіків-водіїв: “Ти що, мені не довіряєш?”

Утім, деякі користувачі вважали, що кампанію не можна назвати сексистською, “адже це просто соціальна реклама на цільову аудиторію”.

Поділитися:
Якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter