Парламент прийняв у першому читанні законопроект про медіацію – позасудове врегулювання спорів

Дата: 03 Листопада 2016
A+ A- Підписатися

Верховна Рада України прийняла в першому читанні за основу законопроект №3665 про медіацію – альтернативне (позасудове) врегулювання спорів із залученням посередника (медіатора), який допомагає сторонам конфлікту налагодити процес комунікації та проаналізувати конфліктну ситуацію таким чином, щоб вони самі змогли обрати той варіант рішення, який би задовольняв інтереси та потреби всіх учасників конфлікту.

Відповідне рішення підтримали 238 народних депутатів, передає телеканал “112 Україна”.

На розгляд парламенту, крім №3665, який представляла член фракції “Батьківщина” Альона Шкрум, також було винесено альтернативний проект №3665-1, доповідачем щодо якого виступив нардеп від “Опозиційного блоку” Сергій Ківалов. За рекомендацією профільного комітету Рада вирішила підтримати за основу перший документ, при цьому пропозиції його альтернативи будуть враховані при підготовці до другого читання.

Згідно з пояснювальною запискою до документа, його метою є запровадження на законодавчому рівні інституту медіації в Україні “шляхом впровадження кращих європейських та світових стандартів медіації”. Проект закону визначає правові основи надання послуг медіації на професійних засадах, поширення практики мирного вирішення спорів несудовими методами з метою розвантаження судів та забезпечення збалансованих взаємовідносин між інститутом медіації та судовою системою.

Зокрема, законопроект №3665 дає визначення термінів “медіація” і “медіатор”, визначає основні принципи медіації, правові засади проведення процедури медіації, умови набуття статусу медіатора, особливості проведення процедури медіації під час судового або третейського розгляду, механізми контролю за якістю надання послуг медіації та принципи державної політики у сфері медіації.

Як зазначають автори документа, законопроект будується на принципі мінімального втручання держави в регулювання інституту медіації, оскільки “надмірне державно-правове регулювання може звести нанівець всі переваги медіації як ефективного процесу вирішення спорів”. Проект також закріплює принципи добровільної участі, рівності, активності і самовизначення сторін медіації та забезпечує свободу медіатора у виборі методів проведення медіації.

Разом з тим, проектом законодавчого акта передбачено обмеження сфери застосування медіації положенням, що медіація не може бути застосована у справах (провадженнях), за якими сторони не можуть укласти мирову угоду, або угоду про примирення, відповідно до чинного законодавства України. Так, наприклад, за цим положенням медіація не може проводитися у провадженні щодо тяжких злочинів та щодо уповноваженої особи юридичної особи, яка вчинила кримінальне правопорушення за ст. 469 Кримінального процесуального кодексу України (ініціювання та укладення угоди). Крім того, надаються гарантії збереження доступу до суду громадянам, які вдаватимуться до медіації.

Законопроект встановлює чіткі вимоги щодо отримання статусу медіатора фізичними особами – вік, освіта та кількість годин професійного навчання. Однак наявність юридичної освіти для медіатора не є обов’язковою, адже законопроект забороняє медіатору надавати будь-які юридичні консультації сторонам  і значна частка медіаторів є психологами.

Поділитися:
Якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter