Як у школах мають викладати права людини – правозахисники представили проект загальнодержавної програми

Дата: 21 Травня 2018
A+ A- Підписатися

В Україні розробили проект Загальнодержавної програми з освіти у сфері прав людини у школах та дошкільних закладах. До розробки були залучені правозахисники та міжнародні організації.

Як передає кореспондент Центру інформації про права людини, проект презентували сьогодні на конференції “Система освіти в сфері прав людини в Україні: перспективи розвитку”.

Концепція програми вже пройшла громадські обговорення, повідомив голови “Освітнього дому прав людини у Чернігові” Сергій Буров, який очолював робочу групу із розробки проекту. 

Сергій Буров, виконавчий директор Освітнього дому прав людини в Чернігові

“Ми давно переживаємо, щоб на державному рівні була система навчання прав людини. Сьогодні вже 2018 рік, а ми робимо те, що мали впровадити ще у 2009 році. Нарешті в нас є проект та чернетка плану дій, завдяки якій ми можемо досягнути поставлених цілей”, – зауважив він.

Реалізація програми розрахована на 5 років і базується на керівних принципах Всесвітньої програми освіти у сфері прав людини.

Впровадження навчальних курсів є першим етапом загальнодержавної програми. Другий та третій стосуються вищої освіти і підготовки програм у сфері прав людини для викладацької спільноти, представників(-иць) держслужби, співробітників(-иць) правоохоронних органів та збройних сил.

Україна давно ратифікувала більшість міжнародних документів, що містять положення щодо освіти у сфері прав людини, а міжнародні органи згадують у своїх рекомендаціях як позитивні результати спостереження, так і наявні виклики, які залишаються без належної уваги. Щоб впровадити перший етап програми, в країні планують провести дослідження стану освіти у сфері прав людини в системі дошкільної та загальної середньої освіти.

“У 2011 році Комітет з прав дитини ООН був занепокоєний тим, що “повага та просування прав людини” не були внесені до основоположних принципів освіти. Проблемою залишається те, що подібні міжнародні документи, в тому числі і Всесвітня програма освіти у сфері прав людини, не перекладаються українською мовою і в багатьох випадках доступні лише англійською мовою”, – зауважують автори проекту програми.

Також автори проекту говорять про те, що в Україні мають розробити адаптовані критерії індикаторів за міжнародними стандартами освіти у сфері прав людини, провести аналіз національної законодавчої бази, що регламентує впровадження освіти у сфері прав людини в систему освіти, а також підготувати людей, які будуть розповідати про правозахисні принципи у школах та дошкільних закладах.

За реалізацію та формування освітньої політики на національному, регіональному, місцевому рівнях будуть відповідати держслужбовці та посадові органи місцевих самоврядувань.

У самих навчальних закладах планують створити відповідну атмосферу для реалізації програми. Проте її автори зауважують, що певною загрозою в цьому процесі є те, що шкільні адміністратори та представники місцевого самоврядування не мають відповідних знань та досвіду у сфері прав людини.

“Заклади загальної середньої освіти та дошкільні заклади наразі залишаються місцем, де доволі часто виникають проблеми з правами людини, відбувається фізичне та психологічне насильство, не дотримуються необхідні демократичні процедури, які б дозволяли всім учасникам освітнього процесу реалізувати та захистити свої права. Учні стикаються у школі з численними порушеннями і як жертви, і як свідки, що є негативним досвідом для почуття власної гідності та поваги до інших”, – підкреслюють у проекті програми.

Задля вирішення проблеми планується піднімати рівень освіти працівників шкіл за допомогою міжнародних обмінів та заохочення досягнень учасників процесу.

Також в Україні підготують низку навчальних матеріалів для учнів та вчителів.

“Шкільні підручники з предметів гуманітарного циклу містять мало тем, пов’язаних з правами людини. Іноді це пов’язано з відсутністю цих питань в освітніх стандартах і навчальних програмах. Деякі з цих посібників містять викривлене  розуміння прав людини. Підручники з різних предметів можуть містити інформацію, що не відповідає цінностям і принципам прав людини, потенційно мають дискримінаційний характер”, – наголошують розробники.

Нагадаємо, восени минулого року Міністерство інформаційної політики, Міністерство освіти і науки та Міністерство юстиції об’єдналися із неурядовими організаціями, представниками громадянського суспільства, щоб розробити Загальнодержавну програму з освіти у сфері прав людини.

Народна депутатка від БПП Ірина Суслова пообіцяла домогтись, аби на наступний рік з’явились кошти на реалізацію загальнодержавної програми. 

“Я переконана, що ми зможемо налагодити співпрацю із представниками неурядового сектору, з комітетом Верховної Ради з питань освіти, науки та зробити все можливе, щоб у проекті Державного бюджету на наступний рік було передбачено фінансування на реалізацію Загальнодержавної програми з освіти у сфері прав людини”, — пообіцяла політикиня. 

Заступник міністра юстиції з питань європейської інтеграції Сергій Петухов під час конференції заявив, що Міністерство освіти та науки може покластися на Мін’юст як партнера у реалізації програми. Заступник міністра нагадав, що у його відомстві —  найбільша кількість юристів, які можуть долучитись до навчального процесу вчителів та дітей. 

Розробка цієї програми є серед заходів реалізації Національної стратегії у сфері прав людини та заходів з виконання Україною Всесвітньої програми освіти у сфері прав людини.

Над розробкою програми працювала робоча група, до якої увійшли: представники Міносвіти – головний спеціаліст Департаменту загальної та дошкільної освіти Раїса Євтушенко та головний спеціаліст відділ нормативного забезпечення вищої освіти департаменту вищої освіти Олександр Пижов; представниця Міністерства юстиції Оксана Юхта; від громадських організацій – керівник освітнього відділу УГСПЛ, голова правління освітнього Дому прав людини в Чернігові Сергій Буров, голова ГО “Альменда” Потапова Валентина, координатор освітніх програм міжнародної організації Amnesty International в Україні Володимир Селіваненко, представники громадської організації “Батьки SOS” та головна експертка Швейцарсько-українського освітнього проекту “Розвиток громадянських компетентностей в Україні” DOCCU Юлія Молчанова. Також до робочої групи увійшла Координаторка проектів ОБСЄ в Україні, менеджер проектів у сфері верховенства права та прав людини Наталія Беца. Координаторка проекту з розробки програми — Олександра Козорог. 

 

 
Поділитися:
Якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter